Statut Polskiego Towarzystwa Promieniowania Synchrotronowego
Adres PTPS: 31-342 Kraków, ul. Radzikowskiego 152
konto PTPS: Bank PeKaO SA I Oddz. w Krakowie nr: 80 1240 1431 1111 0000 1045 5083
Rozdział I. Postanowienia ogólne
- Stowarzyszenie nosi nazwę – Polskie Towarzystwo Promieniowania Synchrotronowego, w skrócie PTPS, zwane jest w dalszej części statutu Towarzystwem i działa na podstawie ustawy Prawo o Stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego statutu.
- W kontaktach z zagranicą zamiast nazwy polskiej Towarzystwo może używać nazwy w języku angielskim – Polish Synchrotron Radiation Society, w skrócie PSRS.
- Siedzibą Towarzystwa jest Kraków a terenem jego działania jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Towarzystwo ma prawo przystępować do krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o tym samym lub podobnym profilu działania.
- Towarzystwo ma prawo używać pieczęci podłużnej zawierającej nazwę Towarzystwa, dane tele-adresowe oraz identyfikacyjne.
- Ilekroć w Statucie jest mowa o Walnym Zebraniu, Zarządzie, czy Komisji Rewizyjnej należy przez to rozumieć władze Towarzystwa określone w Rozdziale IV.
Rozdział II. Cele i środki działania
- Celem Towarzystwa jest działalność naukowa i oświatowa, w szczególności wspieranie rozwoju badań naukowych z wykorzystaniem promieniowania synchrotronowego (PS) i laserów na swobodnych elektronach (FEL) oraz popularyzacja tego rodzaju badań w Polsce.
- Realizacja celów statutowych Towarzystwa może następować w ramach nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego, w szczególności poprzez:
a) organizowanie i współorganizowanie otwartych seminariów i konferencji w celu propagowania wiedzy na temat PS i FEL oraz możliwości badawczych związanych z ich wykorzystaniem,
b) organizowanie szkół dla młodych naukowców i studentów z udziałem wykładowców polskich jak i z zagranicznych laboratoriów wykorzystujących PS i FEL,
c) zbieranie i dostarczanie informacji na temat międzynarodowych szkół i spotkań dotyczących PS i FEL,
d) prowadzenie działalności popularyzującej przez publikacje, odczyty, kursy, wycieczki, wspieranie organizacji konkursów naukowych i edukacyjnych, itp.
e) organizowanie finansowej pomocy umożliwiającej młodym naukowcom uczestniczenie w międzynarodowych szkołach, konferencjach i spotkaniach,
f) pomoc w organizowaniu dostępu polskich naukowców do źródeł PS i FEL, w tym poprzez przyznawanie stypendiów dla młodych naukowców na realizację sesji pomiarowych z wykorzystaniem PS i FEL w kraju i za granicą,
g) utrzymywanie kontaktów naukowych z towarzystwami promieniowania synchrotronowego w innych krajach,
h) tworzenie sekcji i komisji do wykonywania określonych zadań,
i) zapraszanie i organizowanie przyjazdów uczonych zagranicznych do Polski i delegowanie za granicę przedstawicieli Towarzystwa,
j) popieranie i nagradzanie badań z wykorzystaniem promieniowania synchrotronowego,
k) działalność wydawniczą.
Rozdział III. Członkowie Towarzystwa, ich prawa i obowiązki
-
- Działalność Towarzystwa opiera się głównie na pracy społecznej ogółu członków.
- Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
a) członków zwyczajnych,
b) członków wspierających,
c) członków honorowych,
d) członków sympatyków.
-
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może zostać każdy pełnoletni obywatel polski lub innego państwa, który zgłosi pisemną deklarację wstąpienia do Towarzystwa, zobowiązuje się do popierania jego celów i aktywnego działania na rzecz ich realizacji, oraz terminowego opłacania składek.
- Członkiem wspierającym może zostać każda osoba fizyczna lub prawna oraz organizacja, instytucja nie posiadająca osobowości prawnej, lecz zgodnie ze swym statutem i regulaminem mogąca przyczynić się do realizacji celów Towarzystwa poprzez wspieranie jego działalności i udzielanie pomocy rzeczowej bądź materialnej Towarzystwu po złożeniu pisemnej deklaracji. Osoba prawna, organizacja lub instytucja nie posiadająca osobowości prawnej działa w Towarzystwie poprzez swojego przedstawiciela.
- Członkiem honorowym może zostać wybitny naukowiec polski lub zagraniczny mający znaczne osiągnięcia w prowadzeniu i propagowaniu badań z zastosowaniem promieniowania synchrotronowego lub w pokrewnej dziedzinie badań. Może to być także osoba wybitnie zasłużona dla Towarzystwa. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie większością 2/3 głosów na wniosek Zarządu.
- Członkiem sympatykiem Towarzystwa może zostać każdy pełnoletni obywatel polski lub innego państwa, który zgłosi pisemną deklarację członka sympatyka i zobowiązuje się do popierania działalności Towarzystwa.
- Przyjęcie w poczet członków następuje w drodze uchwały Zarządu podjętej zwykłą większością głosów.
- Obowiązkiem członka zwyczajnego Towarzystwa jest:
a) aktywny udział w pracach Towarzystwa,
b) realizacja celów statutowych Towarzystwa,
c) przestrzeganie postanowień statutowych i uchwał władz Towarzystwa,
d) regularne opłacanie składek członkowskich.
-
- Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo:
a) czynne i bierne prawo wyborcze do władz Towarzystwa,
b) uczestniczenia we wszystkich formach działalności Towarzystwa,
c) udziału we wszystkich formach integracji środowiskowej organizowanej przez Towarzystwo,
d) korzystania ze zniżek w opłatach za uczestnictwo w organizowanych i współorganizowanych przez Towarzystwo konferencjach, szkołach i sympozjach.
-
- Członek wspierający ma uprawnienia określone w pkt. 17 lit. b) i c).
- Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego, a ponadto zwolniony jest od obowiązku płacenia składek członkowskich.
- Członek sympatyk ma uprawnienia określone w pkt. 17 lit. b) i c) oraz uczestniczy w obradach Walnego Zebrania Towarzystwa z głosem doradczym.
- Ustanie członkostwa następuje w wyniku:
a) dobrowolnego wystąpienia członka zgłoszonego na piśmie Zarządowi,
b) skreślenia z listy członków przez Zarząd z powodu nie płacenia składek członkowskich przez okres co najmniej 4 (czterech) lat,
c) wykluczenia z Towarzystwa uchwałą Zarządu za nieprzestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Towarzystwa lub działania na szkodę Towarzystwa,
d) śmierci członka, a w przypadku osoby prawnej albo organizacji, albo instytucji nie posiadającej osobowości prawnej – likwidacji tego podmiotu.
-
- Od uchwały Zarządu w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 1 miesiąca od daty powiadomienia o uchwale. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV. Władze Towarzystwa
-
- Władzami Towarzystwa są:
a) Walne Zebranie,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna.
-
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Towarzystwa trwa cztery lata, a ich wybór następuje przez Walne Zebranie w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Towarzystwa należy:
a) uchwalanie głównych kierunków działania Towarzystwa,
b) wybór i odwoływanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
c) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
d) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu o wykluczeniu członka zwyczajnego lub skreśleniu z listy członków,
e) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
f) zatwierdzanie regulaminu pracy Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
g) określanie wysokości składek członkowskich,
h) ustalanie planów działań,
i) podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązaniu Towarzystwa,
j) ustalanie budżetu Towarzystwa i zatwierdzanie sprawozdania z jego wykonania,
k) podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych Towarzystwa,
l) podejmowanie uchwał w innych sprawach dotyczących Towarzystwa.
-
- Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, o ile postanowienia statutu nie regulują tych kwestii odmiennie.
- Walne Zebranie jest ważne przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania – w pierwszym terminie, a przy obecności dowolnej liczby uprawnionych do głosowania – w drugim terminie, przypadającym piętnaście minut po pierwszym terminie.
- Walne Zebranie może przeprowadzić wybory władz Towarzystwa oraz podejmować uchwały w trybie obiegowym poprzez głosowanie drogą elektroniczną, przy czym głosowanie takie jest ważne przy uczestnictwie co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, w jednym terminie, w określonym ograniczonym czasie zaś głosy przyjmowane są i obliczane zgodnie z regulaminem głosowania drogą elektroniczną.
- Walne Zebranie jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwoływane jest przez Zarząd raz na cztery lata, a sprawozdawcze raz w roku.
- Termin zwyczajnego Walnego Zebrania ustala Zarząd i powiadamia członków Towarzystwa co najmniej 30 dni przed terminem posiedzenia.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest na wniosek Zarządu, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków Towarzystwa, złożony na piśmie Zarządowi, z podaniem przedmiotu obrad nadzwyczajnego Walnego Zebrania, w terminie 3-miesięcznym od daty złożenia wniosku. Nadzwyczajne Walne Zebranie obraduje tylko nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- Walne Zebranie może odbywać się w formie zdalnej przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej zapewniających:
a) transmisję obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
b) dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której członek uczestnik zebrania może wypowiadać się w toku obrad;
c) wykonywanie prawa głosu przed lub po lub w toku posiedzenia.
-
- W skład Zarządu wchodzi 9 – 11 osób. W razie rezygnacji, odwołania lub śmierci członka Zarządu w czasie trwania kadencji, Zarząd uzupełnia skład spośród członków zwyczajnych Towarzystwa na okres do końca kadencji. Liczba członków pochodzących z kooptacji nie może przekroczyć 1/3 ogółu członków Zarządu pochodzących z wyboru.
- Prezes wybierany jest przez Walne Zebranie oddzielnie, a następnie wybierani są pozostali członkowie Zarządu. Zarząd wybiera spośród swoich członków dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika.
- Funkcja Prezesa może być sprawowana przez tę samą osobę nie dłużej niż przez dwie kolejne kadencje.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. Głos Prezesa jest rozstrzygający w razie równego podziału głosów.
- Organizację i tryb pracy Zarządu określa regulamin uchwalony przez Walne Zebranie.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej dwa razy w roku.
- Posiedzenie Zarządu może odbywać się w formie zdalnej przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej zapewniających:
a) transmisję obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
b) dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnik posiedzenia może wypowiadać się w toku obrad;
c) wykonywanie prawa głosu przed lub po lub w toku posiedzenia.
-
- Do kompetencji Zarządu należy:
a) kierowanie pracami Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami Walnego Zebrania,
b) realizowanie uchwał Walnego Zebrania,
c) wykonywanie budżetu,
d) spełnianie obowiązków wynikających z przepisów podatkowych i rachunkowych,
e) zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego,
f) zwoływanie Walnych Zebrań,
g) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
h) opracowanie regulaminu pracy Zarządu,
i) opracowanie i uchwalenie polityki rachunkowości,
j) podejmowanie uchwał w sprawach Towarzystwa nie należących do właściwości innych władz,
k) rozstrzyganie sporów powstałych na tle działalności Towarzystwa,
l) tworzenie sekcji tematycznych i powoływanie ich kierowników.
-
- Oświadczenia woli w imieniu Towarzystwa składają jednoosobowo: Prezes, Wiceprezesi, Skarbnik lub osoba upoważniona przez Zarząd, natomiast dokumenty finansowe jak i zaciąganie zobowiązań majątkowych, w tym zawieranie umów, podpisywane są przez dwie osoby: Skarbnika lub osobę upoważnioną przez Zarząd oraz Prezesa lub Wiceprezesa lub osobę upoważnioną przez Zarząd.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków i wybiera spośród siebie przewodniczącego i sekretarza.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a) prowadzenie kontroli działalności Towarzystwa przynajmniej raz w roku,
b) kontrola opłacania składek członkowskich,
c) nadzorowanie prawidłowości i celowości działalności finansowej Towarzystwa,
d) przedstawienie Zarządowi wniosków w sprawie działalności Towarzystwa,
e) opracowanie regulaminu pracy Komisji Rewizyjnej,
f) składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu wraz z oceną działalności Towarzystwa i wnioskowanie o absolutorium dla ustępującego Zarządu.
-
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- W razie rezygnacji, odwołania lub śmierci członka Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji, Komisja uzupełnia skład spośród członków zwyczajnych Towarzystwa na czas do końca kadencji. Liczba członków Komisji Rewizyjnej pochodzących z kooptacji nie może przekraczać 1/3 ogólnej liczby członków Komisji Rewizyjnej pochodzących z wyboru.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się co najmniej raz w roku.
- Posiedzenie Komisji Rewizyjnej może odbywać się w formie zdalnej przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej zapewniających:
a) transmisję obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
b) dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnik posiedzenia może wypowiadać się w toku obrad;
c) wykonywanie prawa głosu przed lub po lub w toku posiedzenia.
Rozdział V. Majątek Towarzystwa
-
- Majątek Towarzystwa stanowią fundusze pochodzące ze składek członkowskich, dotacji, darowizn, zapisów osób prawnych i fizycznych oraz wpływy z działalności statutowej, w tym działalności statutowej odpłatnej.
Rozdział VI. Zmiany statutu i rozwiązanie się Towarzystwa
-
- Zmiany w statucie podejmowane są większością 2/3 głosów Walnego Zebrania, ale przy udziale co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Projekt zmian statutu może być zgłoszony przez Zarząd, Komisję Rewizyjną lub grupę 1/3 ogólnej liczby członków Towarzystwa nie później niż na miesiąc przed terminem Walnego Zebrania i powinien być rozesłany do wszystkich członków Towarzystwa.
- Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa zapada większością 3/4 głosów Walnego Zebrania, ale przy udziale co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. Projekt takiej uchwały musi być ogłoszony co najmniej 30 dni przed terminem Walnego Zebrania.
- W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zebranie powołuje Komisję Likwidacyjną i decyduje o przeznaczeniu majątku.